Παρασκευή 30 Ιανουαρίου 2009

ΣΥΖΗΤΗΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ


Εντείνεται η αγωνία των τοπικών φορέων για την περιβαλλοντική προστασία του νομού, καθώς, για πρώτη φορά, η συζήτηση για τον πετρελαιαγωγό Μπουργκάς – Αλεξανδρούπολη, γίνεται στην πρωτεύουσα του Έβρου με πραγματικά δεδομένα. Οι διαβεβαιώσεις και οι διευκρινίσεις που δίνονται από τους εκπροσώπους της διεθνούς εταιρείας δεν φαίνεται να καθησυχάζουν τις τοπικές αρχές, μια και το θέμα της πολιτικής προστασίας μιας περιοχής, επαφίεται και στους μηχανισμούς και την ετοιμότητα της πολιτείας.Οι εκπρόσωποι της Transbalkan Pipeline, που βρέθηκαν το τελευταίο διήμερο στην Αλεξανδρούπολη, συναντήθηκαν χθες με την Επιτροπή Διαβούλευσης των φορέων του Έβρου και τους τεχνοκράτες των υπηρεσιών της Νομαρχίας και της Περιφέρειας Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης. Στη συνάντηση αυτή, που ήταν κλειστή για τους δημοσιογράφους, υπήρξε ενημέρωση για το στάδιο που βρίσκονται οι μελέτες και ο σχεδιασμός του έργου, ενώ ιδιαίτερη συζήτηση έγινε για τις τέσσερις πιθανές λύσεις για την κατάληξη του αγωγού: 1) ανατολικά, κοντά στο Δέλτα του Έβρου 2) ανατολικά, όπου με μία υποθαλάσσια διακλάδωση θα καταλήγει απέναντι από τη Μάκρη 3) κοντά στα Δίκελλα και 4) στα σύνορα Έβρου - Ροδόπης.Έντονοι προβληματισμοί Μετά το πέρας της σύσκεψης, ο αντιπρόεδρος της Επιτροπής Διαβούλευσης και Δήμαρχος Αλεξανδρούπολης Γιώργος Αλεξανδρής, εξέφρασε τους προβληματισμούς του.«Εκείνο που πραγματικά με προβληματίζει είναι η πολιτική προστασία για ενδεχόμενα ατυχήματα, οι περιβαλλοντικές επιπτώσεις που πραγματικά θα έχουμε όπως και να το κάνουμε. Όλα αυτά ερωτηματικά κουβεντιάστηκαν για πολλές ώρες μέσα στην ενημέρωση που έγινε. Συζητήθηκε επίσης το πού μπορούν να γίνουν οι μεγάλες δεξαμενές, οι οποίες θα είναι υπέργειες, με διάμετρο 100 μέτρων… Νομίζω ότι οι εκπρόσωποι των εταιρειών από τη δική τους πλευρά προσπάθησαν να μας καθησυχάσουν, ωστόσο οι προβληματισμοί υπάρχουν. Όλοι εμείς που είμαστε επιφορτισμένοι με την ευθύνη προστασίας της περιοχής, θα συνεχίσουμε τη διαβούλευση για να έχουμε τη δυνατότητα να επικοινωνούμε με τους γενικούς γραμματείς της κυβέρνησης για ό,τι σοβαρό συμβαίνει στην περιοχή. Με μία ενημέρωση δεν μπορεί να μας καλύψει η εταιρεία, απλά θέλησαν να μας πείσουν για όλες τις προοπτικές διασφάλισης της περιβαλλοντικής υποβάθμισης που θα υπάρξει από τη διέλευση του πετρελαιαγωγού. Για παράδειγμα, τα διπύθμενα πλοία θα μεταφέρουν νερό που δεν θα είναι ρυπογόνο, αλλά όμως θα μεταφέρουν μικροοργανισμούς, επηρεάζοντας τη θάλασσά μας. Όλα αυτά δεν απαντήθηκαν και νομίζω ότι έχουμε πολλή δουλειά να κάνουμε».Αναφερθείς στα ανταποδοτικά οφέλη, ο κ. Αλεξανδρής σημείωσε πως αίτημα του Δήμου αποτελεί, στη συμφωνία διέλευσης του έργου, να συμπεριληφθεί ξεκάθαρα πού θα δίνονται αυτά τα περιβόητα ανταποδοτικά τέλη, σημειώνοντας ωστόσο σχετικά: «Με ανησύχησαν αυτά που άκουσα…».Ο πρόεδρος της Επιτροπής Διαβούλευσης και Νομάρχης Έβρου Νίκος Ζαμπουνίδης έκανε λόγο για έναν γόνιμο διάλογο, τόνισε ωστόσο ότι η Επιτροπή Διαβούλευσης «προσγείωσε τους εκπροσώπους της εταιρείας σε μια πραγματικότητα ότι χρειάζεται να γίνει διαβούλευση με την τοπική κοινωνία και ότι όλοι μας, ειδικά η επιτροπή διαβούλευσης, θα κριθεί από τη συμφωνία διέλευσης που θα γίνει περίπου το καλοκαίρι με φθινόπωρο». Ο κ. Ζαμπουνίδης τόνισε ότι θα πρέπει να γίνει πολλή δουλειά και πολύς αγώνας, προκειμένου, έως ότου υπογραφεί η συμφωνία διέλευσης, ο κάθε εμπλεκόμενος φορέας να μπορεί εγγυηθεί στην τοπική κοινωνία ότι η συμφωνία αυτή διασφαλίζει τον τόπο και τις κοινωνίες. Παράλληλα, εξέφρασε τον έντονο προβληματισμό του για τα θέματα πολιτικής προστασίας, που είναι άλλωστε και τα βασικότερα. «Μας περιμένει πολύς αγώνας και ειδικά στα θέματα πολιτικής προστασίας. Η διεθνής εταιρεία και η ελληνική πλευρά δεν ασχολείται με τα θέματα πολιτικής προστασίας. Φτάνει μέχρι σε ένα σημείο και από εκεί και πέρα είναι θέμα του κράτους το πώς θα οργανώσει την πολιτική προστασία με ένα ενιαίο σύστημα διαχείρισης κρίσεων, με ένα ενιαίο σύστημα πολιτικής προστασίας. Υπάρχουν τα δεδομένα στην Αμερική, στην Ευρώπη και πραγματικά πιστεύω ότι από την εταιρεία θα γίνει το καλύτερο. Εκεί που φοβάμαι μήπως και δεν μπορέσουμε να ανταποκριθούμε είναι στα θέματα πολιτικής προστασίας που αφορούν το κράτος, διότι έχουμε ένα σύστημα πολιτικής προστασίας πεπαλαιωμένο, αποδιοργανωμένο. Πρέπει να υπάρξει ένα μοντέλο για ένα σύστημα παρακολούθησης, ώστε, ανά πάσα στιγμή, ο,τιδήποτε και αν συμβεί να ανταποκρίνεται αμέσως. Αυτό πρέπει να βρίσκεται εδώ και να λειτουργεί από εδώ. Οι τοπικές κοινωνίες με τους φορείς να έχουν ένα ενιαίο σύστημα πολιτικής προστασίας. Θα αρχίσουμε να κτίζουμε αυτή τη μελέτη, θα τη διεκδικήσουμε όλοι μαζί για να μπορέσουμε να δώσουμε μια αξιόπιστη λύση, ένα μοντέλο πραγματικά διαχείρισης των κρίσεων».Σε ό,τι αφορά την κατάληξη του αγωγού σημείωσε πως θα πρέπει να αποκλειστεί η δυτική πλευρά, προκρίνοντας ίσως την πολυέξοδη μεν λύση της κατάληξης στη Μάκρη, μέσω μία υποθαλάσσιας διακλάδωσης που θα ξεκινά από ανατολικά.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου