Πέμπτη 19 Φεβρουαρίου 2009

ΜΑΧΗΤΕΣ ΤΟΥ ΛΟΓΟΥ ΜΕ ΟΠΛΑ ΤΗ ΘΕΛΗΣΗ ΚΑΙ ΤΟ ΜΕΡΑΚΙ


Είναι η ζωντανή απόδειξη ότι όπου υπάρχει θέληση και μεράκι, μπορούν να γίνουν θαύματα. Είναι το λαμπρό παράδειγμα πως όταν εργάζεται κανείς αθόρυβα και με συνέπεια, στο τέλος ανταμείβεται. Είναι η ομάδα μαθητών και καθηγητών του 3ου Γενικού Λυκείου Αλεξανδρούπολης που απέσπασε την τρίτη θέση στους πανελλήνιους Αγώνες Επιχειρηματολογίας – Αντιλογίας που έγιναν πριν λίγες μέρες στην Αθήνα. Κάθε Σάββατο πρωί, τους τελευταίους περίπου τρεις μήνες, το άδειο - και πολλές φορές κρύο – κτίριο του 3ου Λυκείου Αλεξανδρούπολης, φιλοξενούσε μία φιλόδοξη και ορεξάτη ομάδα μαθητών και καθηγητών. Παρά τον περιορισμένο ελεύθερο χρόνο και τις πάμπολλες υποχρεώσεις, η ομάδα είχε συμφωνήσει και αποφασίσει πως η συμμετοχή της στους Αγώνες Επιχειρηματολογίας – Αντιλογίας δεν θα περνούσε απαρατήρητη. Το σχολείο γέμιζε από λέξεις, σκέψεις, επιχειρήματα, αντιλογίες, συμφωνίες, διαφωνίες και… κάπως έτσι, το εβδομαδιαίο ραντεβού με το λόγο και την γνώση, έγινε ραντεβού με την ιστορία!Οι Αγώνες Επιχειρηματολογίας – Αντιλογίας, ξεκίνησαν το 2001, σταμάτησαν για λίγα χρόνια, τροποποιήθηκαν και άρχισαν και πάλι να πραγματοποιούντα κανονικά τα τελευταία χρόνια. Διοργανώνονται από το υπουργείο Παιδείας και το Πολιτιστικό Κέντρο Δελφών, υπό την αιγίδα της ελληνικής Βουλής. Οι καθηγήτριες του 3ου Λυκείου Ειρήνη Σιάκα και Μαρία Δανιηλάκη είναι η «ψυχή» της όλης προσπάθειας, αυτές που κινητοποιήθηκαν και αγκάλιασαν τον θεσμό από την αρχή. Όταν λοιπόν, περίπου στα τέλη Οκτώβρη, ειδοποιήθηκαν από τους διοργανωτές ότι μπορούν και σχολεία της περιοχής μας να λάβουν μέρος, δεν χρειάστηκε να το σκεφτούν καθόλου. Λίγες μέρες αργότερα, η ομάδα είχε συγκροτηθεί και σιγά – σιγά ξεκίνησε και η προετοιμασία για τη μεγάλη μέρα των προκριματικών, όπου συμμετείχαν 66 σχολεία απ’ όλη τη χώρα. Η πρώτη διάκριση για το 3ο Λύκειο ήρθε, για να ακολουθήσει και η μεγάλη μάχη του ημιτελικού, στις 31 Ιανουαρίου, στην Αθήνα. Εκεί, διακρίθηκαν 4 σχολεία, μεταξύ των οποίων, και το 3ο Λύκειο της Αλεξανδρούπολης, το μοναδικό μάλιστα δημόσιο σχολείο της τετράδας. Η συγκίνηση και η χαρά μεγάλη, το άγχος όμως για την επόμενη μέρα, δεν άφηνε πολλά περιθώρια για πανηγυρισμούς. Είχαν τον σκόπελο του τελικού μπροστά τους… Το θέμα στο οποίο κλήθηκαν να επιχειρηματολογήσουν οι μαθητές του τελικού, ήταν εάν τα παιδιά των μεταναστών πρέπει να αποκτούν πολιτικά δικαιώματα στην Ελλάδα. Μπορεί να ακούγεται δύσκολο, η ομάδα όμως είχε προετοιμαστεί καλά… τόσο καλά που κατάφερε να αποσπάσει την 3η θέση, κάνοντας υπερήφανους καθηγητές, συμμαθητές, γονείς και όλους εμάς!Η διαδικασία Οι μαθητές του 3ου Λυκείου κατάφεραν να μπουν «σφήνα» μεταξύ πολύ δυνατών ομάδων από ιδιωτικά σχολεία, τα οποία μάλιστα έχουν ως ξεχωριστό μάθημα στη διδακτική τους ύλη αυτό της Επιχειρηματολογίας και της Αντιλογίας. Θερμά συγχαρητήρια λοιπόν στους: Νίκο Σίσκο και Χριστίνα Σούρλα από την Γ’ Λυκείου, Πασχάλη Βαϊράμη και Χριστίνα Τέντε από τη Β’ Λυκείου και Τάσο Χαραλάμπους μαθητή της Α’ Λυκείου.Η διαδικασία που ακολουθείται στους αγώνες αυτούς, όπως και τα θέματα, στα οποία καλούνται να επιχειρηματολογήσουν οι μαθητές, δεν μπορούν σε καμία περίπτωση να χαρακτηριστούν εύκολα. Το αντίθετο… Μία ιδέα για τα θέματα που αντιμετώπισαν οι μαθητές των φετινών αγώνων: «Η ενδυμασία των μαθητών πρέπει να είναι κοινή για όλα τα σχολεία», «Οι αποφάσεις της πλειοψηφίας πρέπει να γίνονται πάντοτε αποδεκτές από το σύνολο», «Οι θρησκευτικοί ηγέτες πρέπει να παρεμβαίνουν στην πολιτική ζωή της χώρας», «Οι ομάδες με δημοκρατικά φρονήματα πρέπει να συμμετέχουν με συντονισμένη πολιτική δράση μέσα σ’ ένα πολίτευμα». Οι καθηγητές των παιδιών από τα συμμετέχοντα σχολεία είναι και κριτές στους αγώνες. Βαθμολογούν τα παιδιά βάσει μίας… μέδουσας. Κάθε γράμμα της λέξης «μέδουσα» αντιστοιχεί και σε ένα κριτήριο προς βαθμολόγηση: Μεθοδολογία, Επιχειρηματολογία, Δομή, Ομαδικότητα, Ύφος, Συμμετοχή, Αντιλογία.Σε κάθε γύρο, συμμετέχουν δύο ομάδες των πέντε ατόμων, οι οποίες καλούνται να πραγματευτούν ένα θέμα, η καθεμία από διαφορετική σκοπιά. Δίνεται στις δύο ομάδες προθεσμία 20 λεπτών, προκειμένου να ετοιμάσουν την επιχειρηματολογία τους. Μετά το πέρας των 20 λεπτών, οι δύο ομάδες καλούνται να επιλέξουν από τα πέντε άτομα τους τρεις ομιλητές τους. Ο πρώτος και ο δεύτερος ομιλητής έχουν από 6 λεπτά ο καθένας, ενώ ο τελευταίος 4. Και ο αγώνας ξεκινά… Κάθε ομιλητής, εναλλάξ από κάθε ομάδα, εκθέτει την επιχειρηματολογία του και παράλληλα ασκεί αντιλογία στα επιχειρήματα του αντιπάλου. Ο τέταρτος ομιλητής έχει ως σκοπό να συνοψίσει τα επιχειρήματα και την αιτιολογία της ομάδας του κι από εκεί και πέρα είναι θέμα των κριτών να αποφασίσουν ποια από τις δύο ομάδες κατάφερε να τους πείσει για τις απόψεις της.Εμπειρία ζωής
ΓΝΩΜΗ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου